Tuesday, November 3, 2009

Epilog Angin, Dahan dan laku seorang KHALIFAH



Perihnya bukan payah tapi cekal,
Menebuk hati tiap insan yang memandang,
Pada dahan pohon yang patah.

Ku usap angin malam ini,
Ia mengiyakan aku berkata,
Ia mengangguk aku bersedih,
Ia mengamin doa kudus ku.

Bertahan di laman dunia,
Aku teruskan langkah khalifah ini,
Tidak gentar ku usap dedaun senja yang bertiup,
Tidak ku malu tersenyum sumbing,
Biar senyum ini bukan pada tempatnya,
Namun bangga ku pada darjat ini.

Tika dahan pohon patah itu turut jatuh,
Menyembah bumi tuhan ini,
Tersentap lamunan ku yang panjang,
Diusap oleh angin yang bersalaman,
Bikaslah bangun wahai khalifah,
Masih jauh langkah untuk kau berlari,
Masih jauh untuk bumi ini dijejak,
Jangan alpa wahai khalifah,
Bisik angin pada aku,
Kalifah bumi tuhan.

Dari kejauhan aku terlihat,
Susuk masa hadapan yang berliku,
Ia melambai aku dari dalam lubuk keindahan,
Keindahan dunia di balik tembok iman ku,
Maafkan aku angin,
Malunya padamu dahan,
Jika rebah bahu ini,
Jika tersungkur jasad ini,
Pada dia,
Api yang mengulit tidur malam ku.

Namun,
Selagi kaki ku mampu berkata,
Dan mulut ini mampu juga menafsir kata langkah,
Tetap ku cuba lari dari dingin malam itu,
Dan berpaut pada ranting yang kau bekalkan padaku,
Andai terobek jiwa berdarah,
Pulangkan rasa jiwa yang pasrah,
Terus menangis menadah doa,
Kerna inilah janji khalifah pada tuanNya…….

No comments:

Post a Comment